Be­ing in a Bi­en­na­le – In­ter­view #11: Eli­sa­beth und Mar­tin Boesch

[Video]

«Die Zukunft zu entwerfen, bedeutet zuvorderst, sie mit der Vergangenheit zu verbinden.» Ob es sich um eine Sanierung, eine Renovation oder eine Erweiterung handelt – jede Veränderung muss sich auf eine vorhandene Wirklichkeit beziehen. Die Auseinandersetzung damit und die Suche nach einem verbindenden Ausgleich zwischen Bewahren (Black), Alt (Yellow) und Neu (Red) umschreiben den akademischen und professionellen Pfad, den Elisabeth und Martin Boesch bei der diesjährigen Biennale aufzeigen. Bei unserem Gespräch im Arsenale erläutern sie ihre Prinzipien und erörtern ihre Vorstellungen von der Architektur der Zukunft.

Publikationsdatum
10-10-2018
Revision
10-10-2018
Yony Santos
Head of education espazium.ch | Architekt | Redaktor

«Re-Use, Black Yellow Red» – Atelier Boesch
The Practice of Teaching at the Accademia di Architettura di Mendrisio
16. Architekturbiennale Venedig 2018, Arsenale.

Kuratoren: Elisabeth Boesch; Martin Boesch (Zürich)

Präsentationstext von der Biennale-Website:

Martin Boesch is a forerunner in progressive thinking about re-use and building within the existing fabric. His approach to the evaluation of our built heritage does not exclude demolition and replacement as the ultimate decision, made only following serious analysis of the potential for meaningful re-use. He says, “building always means re-using”.

He has mapped how growth in the appreciation of existing buildings, and “as found” conditions have lead architects to a more thoughtful approach in the design of new buildings, finding an equilibrium between old and new. He has taught this approach in many schools of architecture and it is surely A49 influential on the future work of those who study and then practice architecture.

In this Biennale Architettura, Martin and Elisabeth Boesch present the content of the beautiful book Yellowred. Born out of a need to relate to to a multilingual group of students in Geneva, a clear system of drawing was developed to communicate in a “babelesque” language situation. The colours describe the new and the old elements merging into a “silent new unity”. Exemplary re-use projects are beautifully presented using this technique also describing the rigour, precision, and creative thinking of this architect.

Video-Interviews «Being in a Biennale»
 

Interview #1: Peter Zumthor
Interview #2: Angela Deuber
Interview #3: Kieran Long
Interview #4: Julien Choppin
Interview #5: Charles Pictet
Interview #6: Léone Drapeaud & Johnny Leya – TRAUMNOVELLE
Interview #7: Rahul Mehrotra
Interview #8: Gabriel Kozlowski​
Interview #9: Xristina Argyros & Ryan Neiheiser
Interview #10: Marina Otero Verzier
Interview #11: Elisabeth & Martin Boesch
Interview #12: Frédéric Bonnet
Interview #13: Jacques Lucan
Interview #14: Momoyo Kaijima & Laurent Stalder
 

Weitere Artikel zur 16. Architekturbiennale Venedig finden Sie hier.

Verwandte Beiträge